ریختن شیر درون چای خواص مفید چای را از بین می‌برد

 

تحقیقات جدید دانشمندان آلمانی نشان می‌دهد ریختن شیر درون چای می‌تواند خواص مفید چای نظیر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را از بین ببرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحقیقات قبلی نشان داده‌است که نوشیدن چای می‌تواند جریان خون در بدن را بهبود ببخشد و سبب شل شدن شریانهای بدن شود اما محققان دانشگاه "شاریت" در شهر برلین در مطالعه‌ای جدید متوجه شده‌اند که ریختن شیر درون چای سبب از بین رفتن خواص پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی چای می‌شود.

به گفته دکتر "ورنا اشتنگل" متخصص قلب این بیمارستان، آزمایشهای انجام گرفته به وضوح نشان می‌دهند که ریختن شیر در چای خواص مفید چای را از بین می‌برد.

چای هم‌اکنون پس از آب دومین نوشیدنی پرمصرف در جهان محسوب می‌شود و به همین دلیل خواص مفید آن تاثیر زیادی در سلامت عمومی دارد اما تا پیش از این اثر منفی ریختن شیر در چای شناسایی نشده بود.

"اشتنگل" و همکارانش در تحقیقات خود متوجه شدند یک پروتیین موجود در شیر به نام "کاسیین"(‪ (Casein‬سبب کاهش موادی به نام "کاتکین"(‪(Catechin‬ در چای می‌شود که برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفیدند.

محققان حاضر در این طرح عقیده دارند یافته‌های جدید که در شماره اخیر نشریه "یوروپین هارت ژورنال" به چاپ رسیده‌است می‌تواند دلیل این مطلب را که چرا در کشورهایی نظیر انگلیس مصرف چای سبب کاهش بیماری‌های قبلی و سکته مغزی نشده‌است، آشکار کند. در کشور انگلیس چای معمولا به همراه شیر مصرف می‌شود و آن را "چای سفید" می‌نامند.

در این مطالعه دانشمندان اثرات مصرف آب جوش و چای را به همراه شیر و بدون شیر در ‪ ۱۶‬زن سالم بررسی کردند و پیش از مصرف این نوشیدنی‌ها و نیز دو ساعت پس از مصرف آنها، وضعیت یکی از رگهای موجود در بازوی این افراد را مورد سنجش قرار دادند.

نتایج مطالعه نشان داد چای خالی به میزان قابل توجهی جریان خون در این شریان را بهبود می‌بخشد اما افزودن شیر این اثر را خنثی می‌کند.

تکرار همین آزمایش در موشها نیز اثر مشابهی داشته‌است به طوری که میزان تولید ماده "اکسید نیتریک" که سبب آرامش شریانها می‌شود در موشهایی که چای بدون شیر مصرف می‌کنند، بیشتر است.

به گفته این محققان، چای همچنین دارای ویژگی‌های ضد سرطان است و از آنجایی که شیر تاثیر برخی مواد موجود در چای را خنثی می‌کند، این احتمال وجود دارد که ویژگی‌های ضد سرطانی چای نیز در صورت مصرف آن به همراه شیر، خنثی شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد